فیسبوک در روز پنجشنبه به منظور اعتمادسازی، جلسه‌ای با اعضا خود مبنی بر اینکه اتهامات وارده در رابطه با انتشار اخبار جعلی در طول انتخابات 2016 را حل‌و‌فصل نماید، برگزار کرد. در‌ حقیقت اتهام انتشار اخبار جعلی در فیسبوک برای این کمپانی دردسرساز شده است.

اتهام انتشار اخبار جعلی در فیسبوک و بررسی آن

همیشه باید به دنبال راهکارهایی بود تا اخبار جعلی از اخبار صحیح متمایز شود و گاهی اوقات، بعضی از اتهامات سبب روشن شدن حقایق زیادی خواهد شد. اتهام انتشار اخبار جعلی در فیسبوک تنها یکی از موارد دروغ در بین تمامی شبکه‌های ارتباط مجازی است.

اتهام انتشار اخبار جعلی در فیسبوک
بر طبق گفته مدیر تولید اخبار Sara Su؛ فیسبوک، فناوری خود را به منظور بررسی موضوعات احتمالی و ارسال آن‌ها به چهره‌های واقعی شخص ثالث به روز‌رسانی کرده است.

انتخابات Fallout

علاقه‌مندان به نرم‌افزار دندان‌پزشکی، فیسبوک از زمان برگزاری انتخابات 2016 در ایالات متحده آمریکا وارد عرصه انتشار اخبار و شایعات، آن هم با سرعت بسیار بالا شد. مدیر‌عامل شرکت Mark Zuckerberg، انتقاد خود را از عدم شناخت نقش شرکت خود به عنوان ارائه‌ کننده اخبار و اطلاعات در اختیار خوانندگان قرار داده است.

این کمپانی در ماه ژانویه، شبکه تلویزیونی سابق CNN و NBC را به رهبری گروه Campbell Brown، جزء مشارکت خبری خود قرار داد تا بتواند از طریق آن، ارتباطی با سازمان‌های سنتی رسانه‌ای برای کمک به فیسبوک داشته و نکات استاندارد‌های روزنامه نگاری بر اساس محتوای مجاز را در اختیار کاربران قرار دهد.

اتهام انتشار اخبار جعلی در فیسبوک

Rick Edmonds، تحلیلگر کسب‌و‌کار رسانه‌ای در Poynter، اظهار داشت: قرار دادن تبلیغات در کنار اخبار جعلی، به عنوان یک مشکل بزرگ توسط جوامع تبلیغاتی شناخته شده است.

در ادامه به بررسی قسمتی دیگر از اتهام انتشار اخبار جعلی در فیسبوک می‌پردازیم.

ارتباط فیسبوک با رسانه‌های سنتی

ارتباط فیسبوک با رسانه‌های سنتی پیچیده است، زیرا بسیاری از سایت‌های مشروع خِبره، مقالات و فیلم‌های خود را به صورت رایگان در شبکه قرار داده‌اند و هیچ راهی برای دسترسی به درآمد و ردیابی تعداد مشترکین مشروع، در حال مشاهده محتوای آن‌ها نیست.

به همین خاطر فیسبوک در ماه گذشته اعلام کرد که برنامه‌هایی برای آزمایش یک paywall دارد که کاربر را متحمل هزینه‌ای برای مشاهده محتوا از منابع خاص برای تمدید 10 مقاله آزاد در هر ماه می‌نماید.

اتهام انتشار اخبار جعلی در فیسبوک

Mark Nunnikhoven به TechNewsWorld (اخبار تکنولوژی جهان) اعلام کرد: چالش؛ در‌واقع فیلتر کردن پست‌های خبری نیست، بلکه شناسایی اخبار جعلی در موضوعات مختلف است.

بیانیه Trend Micro

بر اساس بیانیه اخیر Trend Micro، سرویس‌های زیرزمینی در چین، روسیه، خاورمیانه و دیگر کشورها، اخبار را جعل می‌کنند.

Nunnikhoven بیان کرد: رویکرد فیسبوک قابل تحسین است، زیرا بدون دخالت انگشتان دست، اطلاعات کافی برای ارزیابی ارزش‌های خود را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

یافتن الگوریتم جستجو

پدیده اخبار جعلی به وضوح محدود به فیسبوک نیست؛ گوگل نیز به دلیل رتبه‌بندی مطالب، هدف حجم وسیعی از انتقادات قرار گرفته است. نتیجه این است که وقتی کاربران برای یک موضوع خاص جستجو می‌کنند، مقالات گمراه کننده در کنار داستان‌های مشروع نمایش داده می‌شوند.

اتهام انتشار اخبار جعلی در فیسبوک

Ben Gomes، معاون ارشد مهندسی در گوگل، در یک پست به صورت آنلاین بیان کرد: گام‌هایی برای بهبود الگوریتم‌های خود، با استفاده از دستورالعمل‌های جدید جستجوی با کیفیت و ابزار‌های بازخورد مستقیم به کار گرفته شده است.

Justin Kosslyn، مدیر پروژه Jigsaw و دانشمند تحقیقاتی Connie نیز در یک پست آنلاین بیان کرده که گوگل نیز استفاده از ابزار بررسی حقایق Jigsaw را در جستجوهای جهانی و سایت‌های گوگل گسترش داده است تا مطالب مشروع را نمایش دهد و نشان دهد که آن‌ها به درستی بررسی شده‌اند.

جالب است بدانید که گوگل، تحقیق جامعی را توسط دانشگاه ایالتی Michigan، دانشگاه Oxford و دانشگاه Ottawa به انجام رساند و طبق نظرسنجی اعلام شده از 14000 کاربر اینترنت در ایالات متحده و 6 کشور اروپایی، متوجه شد که اخبار جعلی و الگوریتم‌های جستجوی محرمانه، تاثیر زیادی بر افکار عمومی نداشتند.

شما چطور فکر می‌کنید؟ آیا فکر میکنید فیسبوک برای به دست آوردن درآمد حاضر است به هر اقدامی دست بزند؟

Source: Technewsworld